nedeľa 6. októbra 2013

Jednoduchý jablkový koláč


Tak, po dlhom čase sa opäť hlásim na príjme a hneď s niečím chutným a sladkým :) Obdobie jabĺk je tu a myslím si, že nie som jediná, kto tvrdí, že jablká sú jeden z najlepších a najvhodnejších druhov ovocia na koláče. Ich skvelá chuť a konzistencia je na to priam predurčená. Asi sa nájde iba málokto, kto nemá rád jablkovú štrúdľu, tú ja osobne môžem kedykoľvek a v akomkoľvek množstve :)) Tentokrát som sa ale nerozhodla pre štrúdľu, ale upiekla som tradičný francúzsky jablkový koláč. Recept som si však ako je to už u mňa zvykom trošičku poupravila. Príprava je totálne jednoduchá, najviac času zaberie ošúpanie a nakrájanie jabĺk a samozrejme pečenie.





Na prípravu som použila:

na cesto:
200 g múky - najlepšie 100 g hladkej a 100 g polohrubej, ale môže byť aj len polohrubá
100 g studeného masla
1 vajce
štipku soli
cca 3-4 lyžice trstinového cukru (podľa chuti, cukor v ceste ani vôbec nemusí byť)
2 lyžičky vínneho kameňa (prášku do pečiva)
cca 50 g mandľovej múky
2-3 lyžice studenej vody

na náplň:
6 veľkých sladko-kyslejších jabĺk, moje obľúbené sú Rubinola
1-2 lyžičky škorice 
hrsť pekanových orechov (nealegrici na vlašáky môžu dať ich :) )
trošku citrónovej šťavy
vanilkový extrakt (to vás asi u mňa neprekvapuje, že? :) )
1 vanilkový cukor
trstinový cukor podľa chuti
cca 50 g masla

na povrch:
marhuľový alebo jahodový lekvár
2 lyžice aromatického alkoholu
plátok masla


Príprava:

1. Všetky suroviny na cesto spolu rýchlo spracujeme, vytvarujeme guľu a dáme aspoň na polhodinu-hodinu odpočívať do chladničky.

2. Medzitým si ošúpeme jablká a odstránime jadierka. Polovicu jabĺk nakrájame na tenké plátky a druhú polovicu na malé kocky.

3. Jablká nakrájané na kocky zmiešame v miske s polovicou vanilkového cukru, škoricou, orechami, lyžičkou vanilkového extraktu, cca lyžicou trstinového cukru (ak chcete sladší koláč alebo máte veľmi kyslé jablká, tak aj 2-3 lyžice), pokvapkáme citrónovou šťavou, môžeme pridať aj kôru a dobre premiešame.

4. Cesto vyberieme z chladničky, rukami roztlačíme do okrúhlej formy (ak nemá nepriľnavý povrch, najprv ju vymažeme maslom alebo vystelieme papierom na pečenie).

5. Na cesto nasypeme jablkovú zmes, rukami urovnáme a obložíme plátkami jabĺk. Povrch posypeme druhou polovicou vanilkového cukru, cca 1 lyžicou trstinového cukru, poukladáme plátky masla a dáme piecť na 200°C na cca 40 minút. Ak vám začnú kraje prihárať ako mne, znížte teplotu na 170-180°C.

6. Na konci dáme koláč na 3-5 minút pod gril, aby cukor krásne skaramelizoval a vyberieme ho z rúry na mriežku. V kastróliku roztopíme cca 2 lyžice marhuľového lekváru s 2 lyžicami alkoholu (ja som dala tmavý trstinový rum, ale úplne najvhodnejší by bol calvados, prípadne čerešňovica alebo marhuľovica) a plátkom masla a pomocou mašlovačky touto horúcou zmesou bohate potrieme horúci koláč. Necháme vychladnúť.




Dobrú chuť! :)



22 komentárov:

  1. Robila som nedávno podobný akurát v zjednodušenej forme, kedy namiesto výroby cesta som použila iba lístkové cesto a vrch bol už rovnaký a bol fajnučký.....Už som sa normálne bála čo s tebou je a zvažovala som, že ti napíšem email, či žiješ:)))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jasné, dobré lístkové cesto nie je nikdy zlé... akurát ho nikdy nemám doma, keď potrebujem :) Jéé Eli, no ja som bola na dovolenke, potom chorá, okrem toho sa vyskytli všelijaké prioritnejšie priority a neočakávané novinky, vďaka čomu na blog nebol čas ani chuť, dokonca ani k čítaniu som sa veľmi nedostala, takže sa momentálne úplne strácam, neviem nič čo sa deje... Ale žjem, dýcham a nezmizla som úplne z povrchu blogosveta, neboj :))

      Odstrániť
  2. Joj,ten vypadá krásně! Podobný vrch, ale trochu jiný základ těsta (s pivem) jsem kdysi pekla z apetitu. Tam jsem se naučila i tu vychytávku s marmeládou a meruňkovicí. Jen jsem to nesměla moc chutnávat, jinak by nezbylo na koláč:)
    Jablek máme až až, tak se ráda nechám inspirovat:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne, ten povrch je taký dobrý, že sa dá jesť aj sám osebe.. a ten koláč to tak skvele ozvláštni a dochutí :) Ja teraz jablká jem na kilá, hrozne mi idú na chuť :) Ja sa určite nechám inšpirovať tvojou štrúdľou, mňam! :))

      Odstrániť
  3. wáu veľmi sa mi páči ten vrch ! :) určite je aj veľmi chutný :)
    prajem dobrú chuť :)

    http://julietandnicol.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno bol super! Všetci chválili, zjedol sa včera na oslave. Vidím to na ďalší koláč, lebo z tohoto sa mi ušiel iba 1 kúsok :))

      Odstrániť
  4. margaretka, vitaj naspat, uz si nam tu chybala:) Kolac vyzera uzasne. Jablko su moje naj, ci uz cerstve alebo v kolaci:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj vy ste mi chýbali :) len som teraz taká vyflusnutá, že som rada, keď si miesto blogovania radšej pospím :) A ďakujem :) Tohto roku sa mi zdajú jablká obzvlášť chutné, idem si dať ďalšie :))

      Odstrániť
  5. Ja robim podobny kolac na sposob francuzskeho jablkoveho kolaca a delim to co sa tyka muky: 1/2 zmixovanych vlociek (a mnohokrat viac) 1/2 muky. Je to omnoho zdravsie. Cukor nahradzam medom, ak nemam orechy, vrch posypem oprazenymi vlockami (na teflonovke dam kusok masla, vlocky a trocha hnedeho cukru, alebo malu lyzicku medu). Mozno tolko moj typ ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem za tip, ja tiež niekedy meliem vločky, ale väčšinou používam špaldovú múku, málokedy mám doma inú :)

      Odstrániť
  6. Jablkové koláče patria k mojim najobľúbenejším, mám ich radšej ako samotné jablká :P Tento tvoj recept urcite vyskusam, mame dost jablcok zo zahrady, tak som zvedava ako sa podari. Chcela som sa len spytat ci mozem pouzit namiesto tej mandlovej muky pomlete mandle?
    Rada by som teba aj tvoje citatelky pozvala na "Velku jesennu rozdavacku" na mojom blogu snad sa budu ceny pacit ;-)
    http://modrapupava.blogspot.sk/2013/09/jesenna-giveaway.html

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj ja jablkové zbožňujem. Samozrejme môžeš, aj ja používam mleté mande, alebo oriešky, ale ak nemáš, nič sa nedeje, môže byť aj bez. A ďakujem za pozvanie :)

      Odstrániť
  7. To zase vypadá tak překrásně, že se mi sbíhají sliny. Jsem ráda, že jsi zpět Margitko a měla jsi chuť nám něco upéct. Jé, a to já peču jenom štrudl, se budu muset nad sebou zamyslet :-)) Měj se moc krásně, kuchařinko!!!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Marcelka moja, dobrá štrúdľa nie je nikdy zlá, že? :) ja ešte robievam aj takú absolútnu rýchlovku, že kúsky jablka posypané škoricou a vanilkovým cukrom zabalím do lístkového cesta, vytvarujem šatôčky - hotovo do 10 minút, plus pečenie cca 20 minút. Ďakujem, aj ty sa maj krásne :)

      Odstrániť
  8. Tyjo, teď se to na Food-blozích jablkovými koláči jen hemží:) asi ho také vyzkouším:) díky za recept:))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno áno, veď kedy inokedy, ak nie teraz na jeseň, že? :) Niet začo :)

      Odstrániť
  9. Jablečné koláče, štrůdly, žemlovky.....Všechno sem! Miluju vše z jablek. Takže Tvůj koláč také ráda vyzkouším :-).

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem Páji, určite skús, fakt mal úspech :)

      Odstrániť
  10. Ten vyzerá úžasné :3 vidím to tak,že tento týždeň si ho upečiem! ;)

    Beperfectissimple

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem budem zvedavá, čo naňho povieš :)

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár, veľmi sa z nich teším :)