streda 14. augusta 2013

Trochu iné tiramisu


Niee, nebojte sa a zdesene neklikajte na krížik v pravom hornom rohu, nepôjdem na vás so žiadnym pomazánkovým maslom, ani iným zhovaďovačom tiramisu :) V tomto smere sa striktne držím základného krému z mascarpone a vajec.

Najskôr malé okienko taliančiny: viete, čo v preklade znamená výraz tiramisu? Tento názov je vlastne vytvorený zo slovného spojenia "tirami su", čo znamená dvihni ma hore, pozdvihni ma, čiže metaforicky zvdihni mi náladu. Sloveso tirare - dvíhať, mi - mňa, su - hore. Koniec jazykového okienka.

A je to naozaj tak, tento jednoduchý dezert vie človeku zlepšiť náladu, aspoň mne teda určite :)




A v čom spočíva zmena? V tom, že tentokrát som tradičné dlhé piškóty Savoiardi zamenila za moje obľúbené sušienky Hobbits. Je pravda, že piškóty sú vyššie a tak koláčik vyzerá krajšie a je vyšší, ale tá chuť! Keďže ste sa ma už viaceré pýtali, ako Hobbits vyzerajú a kde ich zoženiete, zopakujem: na SK v takmer každých potravinách medzi sušienkami, ale objavila som ich už aj v ČR, čomu som sa veľmi potešila - napr. v Brne v Avione v Tescu.
A vyzerajú takto:



A poďme k receptu.

Potrebujeme:

500 g mascarpone
4 vajcia
(porušila som pomer 1 vajce na 100 g mascarpone, ale až tak sa obžierať nemusíme :))
4-5 lyžíc cukru (podľa chuti)
štipka soli
trochu javorového sirupu
1 sušienky Hobbits
káva, amaretto
kakao

Postup:

1. Žĺtky oddelíme od bielkov a dobre vyšľaháme s cukrom do krásnej hustej peny. Používam vždy trstinový cukor kvôli karamelovej chuti, aby bola ešte karamelovejšia pridáme trochu javorového sirupu. Primiešame mascarpone (ručne, ak by sme ho šľahali šľahačom, bol by krém príliš tekutý).

2. Bielky vyšľaháme so štipkou soli na tuhý sneh, primiešame do hmoty a krém je hotový.

3. Pripravíme si silné espresso, do ktorého pridáme podľa chuti amaretto (ja dávam tak zo 2-3 lyžice). Do kávy s amarettom namáčame sušienky, alebo ich polejeme pomocou lyžičky. Poukladáme ich na dno misy a na nich navrstvíme časť krému. Postup zopakujeme. Povrch posypeme kakaom  a dáme na pár hodín do chladničky.












 Dobrú chuť! :)


29 komentárov:

  1. Mňam tiramisu milujem!!! A toto vyzerá veľmi chutne. Ďakujem za recept určite vyskýšam :) Som zvedavá ako bude chutiť so sušienkami :)
    http://nalensworld.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj ja! :) Jednoduchý a pritom fakt chutný dezert. Chutí fakt skvele, odporúčam :)

      Odstrániť
  2. Jeeej, aj ja som minule urobila tiramisu s keksíkmi- maslovými sušienkami namiesto piškót a tiež to bolo úplne úžasné. Ešteže dnes už dostať mascarpone skoro všade, kedysi, v začiatkoch, keď som to robievala, bol problém ho zohnať.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veru Juli, ešteže teraz sú už obchody inak zásobené ako kedysi :) Inak ja som ho už robila aj s Lotus keksíkmi, čo sa dávajú ku káve, tiež bolo výborné :)

      Odstrániť
    2. Ja s tými úžasnými maslovými sušienkami- takými kolieskami z Lidlu, neviem, či ich poznáte, my sa ich nevieme dojesť.

      Odstrániť
    3. Joj, tie zbožňujem, hlavne ku káve. Sú úžasné a nádherne voňajú, že :) Inak také isté sú aj Clever v Bille.

      Odstrániť
    4. A to ti ešte nepoviem, že keď sme na dovolenke v Grécku, tam majú v Lidli dva druhy, tie naše a ešte také, čo majú ešte vyššie percento masla, no tak tie keby si ochutnala :-O Ja viem, kalórie, ale aj tak :-D

      Odstrániť
    5. Máš pocit, že by mi vadili kalórie? Mňam mňam... :D

      Odstrániť
  3. naposledy som robila tiramisu asi pred rokom, ked bolo u nas na navsteve kopu deti - moje netere a synovci, zjedli za par minut komplet cely pekac:D je to dobrota a taketo s keksikmi tiez musim skusit.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, ono to je prudko jedlé :D S keksíkmi je to výraznejšia chuť, pre mňa zaujímavejšia.

      Odstrániť
  4. Odpovede
    1. Tiramisu piecť? Nie nie. Vtip je v tom, že je to hotové za 15 minút.

      Odstrániť
  5. Toto by se mělo takhle na večer zakázat, teď abych šla zahnat chuť! Vypadá krásně a ta káva taky? Z presovače nebo z těch bezva italských konviček? Nebo něco jiného?
    Nenapadlo mě zrušit poměr vajíček, ale vyzkouším. Zatím jsem Tiramisu dělala přesně podle Itala, až posvátně dodržela recept, ale je pravda, že výsledek byl vždy úžasný. Vlastně teď naposledy jsem amareto (teda většinou rum tuzemský:))) nahradila za maraschino a bylo to taky super. A vyzkouším teda i ty keksy.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, to poznám, tiež niekedy večer leziem tam kam nemám (= na food blogy) a potom slintám ako Pavlovov pes a najradšej by som vybielila chladničku :) Na kávičku mi dobre slúži už nejaký ten čas espresso kávovar z Lidlu, na počudovanie je celkom dobrý a káva je chutná. Ale raz keď budem veľká, kúpim si poriadny kávovar (brala by som napr. Prima Donna) :)) Mala som aj malý taliansky mocca kávovar, ale odkedy máme indukčný sporák nemôžem ho používať.
      Ono to mínus jedno vajce tam ani nie je na chuti cítiť, len je toho trochu menej. Dokonca som robila už aj žĺtkový krém (bez snehu) a bolo to tiež výborné. Mňam maraschino, to môže byť tiež fajn pre zmenu :)

      Odstrániť
  6. Teda, já tiramisu moc nemusím (jeden z mála dezertů, které nepapám :D), ale zaujaly mě spíš ty sušenky, musím po nich mrknout! ;) Snad je u nás seženu.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Teeeda, fakt nie, a jedla si už také origoš? :) Sušienky skús poňúrať, ja som najskôr hodila do košíka iné ovsené sušienky, potom ma zmiatli Hit, ktoré majú veľmi podobný modrý obal, a nakoniec úplne v rohu hore na polici som zbadala hobitky, tak som sa potešila a nakúpila aj do zásoby :))

      Odstrániť
  7. Áách a ještě jednou áách, Ty mě trápíš Margitko, takové nádherné dobrůtky tady pečeš, vaříš, chystáš a já ještě neměla ani ranní kávu a Tvoje tiramisu bych si dala hned a stoprocentně by mi zvedlo náladu!!! (Díky za to okénko, ráda se poučím italsky)...Přiznám se, že já tiramisu ještě nedělala, recept mám od Itala taky, ale většinou si ho někde koupím - já to snad už budu muset vyzkoušet. Ty sušenky se mi líbí moc a ten název :-).
    P.S.: Udělala jsem podle Tebe tu makovou kaši mým dětem a mám Ti vzkázat, že to bylo úplně perfektní a budu to muset dělat častěji :-))..Díky za Tvé sladké inspirace má milá!!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Juj, no dúfam, milá Marcelka, že aspoň tá ranná káva bola hneď po napísaní tohoto komentu :)) Kupované tiramisu síce nie je na zahodenie, ale takéto domáce je úplne úžasné, to musíš skúsiť, je to fakt rýchlovka a všetci ťa budú na rukách nosiť :D
      A aby si vedela - tvoje P.S. ma potešilo najviac z dnešného dňa! ďakujem veľmi pekne za pochvalu a som šťastná, že môj recept chutí aj niekomu inému okrem mňa :D

      Odstrániť
    2. Milá Margitko, to víš, že kafíčko bylo a na to Tvoje tiramisu teď myslím u každého svého dopoledního kafe, jo a ještě na ty malinové brownies.....:-)a vlastně jsem zase na Tebe myslela, když jsem dělala cukíno-patizonovou polévku..Prostě patříš mezi mé múzy v kuchyni !-). Já děkuji Tobě za tolik inspirací! Krásný víkend!!!

      Odstrániť
    3. Wow, tak z toho mám veľkú radosť! :)) Ďakujem a dúfam, že aj naďalej budem inšpirovať! Aj tebe krásny víkend :)

      Odstrániť
  8. Tyramisu to je moje a ešte ktomu domaci minule som vyskušala zmrzlinu tiramisu ale kupenu v Lidli a chutilo to tak isto ako kolač takže super:)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. skúsili sme to doma aj my, a nevedeli sme sa toho dojesť.. je to úžasné s tými keksíkmi :)))
    takže dakujem za recept :)


    http://julietandnicol.blogspot.sk/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jeee, no vy ste rýchle, že už ste to aj skúšali :)) a niet začo :))

      Odstrániť
    2. hned po prečítaní receptu som dostala chuť na tiramisu, a kedže sa u nás doma nachádzali práve tieto keksíky (bežne ich jeme ku káve a sú naozaj užasnee :) )a ostatné prísady tiež nechýbali tak sme si s mamkou povedali, prečo nie :)
      skúsili sme a dopadlo to výborne! :) takže tento recept som si hned zapísala do zošitka a budeme to robiť určite pravidelne :)

      Odstrániť
    3. Super, takže som prišla do rany, teším sa, že chutilo! :)

      Odstrániť
  10. Ahoj Margaretka,
    chcem sa opytat, ci sa nebude spodok kolaca pri pouziti susienok na niektorych miestach rozpadat, kedze su tam medzery a kolko vrstiev susienok pri tomto recepte vyjde?
    dakujem za info, pliz urgentne, suroviny su nakupene, dnes idem na to :)
    Juro

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ehm no, pardon, až teraz som sa dostala na net... Asi už je "napečené"? Mne vyšli 2 vrstvy sušienok v jenskej mise, neviem akú nádobu si mal ty.. a nič sa mi nerozpadalo, na naberanie používam lopatku. A aj keď sa to trochu rozdžabe, nikomu to nevadí :) správne tiramisu nikdy nie je tuhé ako puding.

      Odstrániť

Ďakujem za každý komentár, veľmi sa z nich teším :)