piatok 17. mája 2013

Ako si vyrobiť domáci prírodný deodorant


Určite každá z vás už počula o škodlivosti deodorantov a antiperspirantov, hlavne tých, ktoré obsahujú hliník. Nedávno sme sa s kamoškami na facebooku bavili o prírodnej kozmetike, a jedna z nich (dík Martuš ;)) šupla link na výrobu prírodného deodorantu. Samozrejme by som to nebola ja, keby som sa rozhodla ho neskúsiť :). Tak som sa do toho pustila. Výsledok je naozaj prekvapivo efektívny, poteniu síce úplne nezabraňuje (nie je to antiperspirant), ale zabraňuje zápachu, čo je dôležité. Neviem, ako bude fungovať v lete pri takmer 40  stupňových horúčavách, potom napíšem update :)




V pôvodnom recepte sú tieto ingrediencie a pomery:

1/4 hrnčeka sódy bikarbóny
1/4 hrnčeka kukuričného škrobu alebo arrowroot - prášku z maranty (u nás je predsa len dostupnejší škrob, tak som použila ten)
6-8 lyžičiek kokosového oleja (v tuhom stave)

Ja som použila - 100 g sódy, 100 g škrobu a cca tých 6 lyžičiek kokosového oleja, nie zarovnaných, ale ako sa mi naberalo. Vyjde z toho asi jedna šálka deodorantu, čo je dosť veľa, takže stačí použiť polovičné množstvá.

V miske zmiešame sódu so škrobom, po lyžičkách pridávame kokosový olej a lyžicou, alebo rukou (niet nad ručnú prácu) vypracujeme hmotu, ktorá pripomína klasický deodorant/antiperspirant.

Výsledná hmota vonia jemne za kokosom a dokonca je jedlá (samozrejme som ochutnala, ale bolo to dosť hnusné :D) Ak chcete inú vôňu, môžete si do hmoty pridať obľúbený esenciálny olej, ja som si tam kvapla 2 kvapky tymiánovej a 2 kvapky levanduľovej biofázy. A deodorant je hotový, môžete si ho natlačiť do prázdnej nádobky od starého deodorantu. Mne sa ešte dosť zvýšilo, ale nevadí, som vybavená na niekoľko mesiacov dopredu :)


Update 16.6.: Dnes bolo veľmi horúco (cca 30°C), a deodorant vydržal! Nepotila som sa, teda aspoň nie pod pazuchami :) Super vecička, odteraz nechcem kupované dežodoranty a hnusné hliníkové antierspiranty ani vidieť, jeeeeej!



14 komentárov:

  1. :) Super blog, plný vecičiek, ktoré sa mi páčia. Receptíky, prírodná kozmetika, paráda, som rada, že som si na teba klikla!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. O tomto som nikdy nepočula. Stojí to za vyskúšanie ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. zatial najsympatickejsi navod na deo. musim ist na nakup a idem do toho! vdaka :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Zamáličko, a ďakujem :) v tomto prípade naozaj platí, že za málo peňazí veľa muziky :))

      Odstrániť
  4. Ďakujem pekne za návod, idem si vyrobiť už druhú várku. Funguje bezchybne, dokonca aj na chlapov, ten môj vždy trošku zapáchal, či mal oldspice, alebo nejaké prírodné antiperspiranty. Pridávam tam šalviový, mätový, rozmarínový a rôzne citrusové esenciálne oleje, podľa toho čo mám po ruke...Tento mix ma zatiaľ nesklamal. Po nejakej dobe nosenia obľúbeného trička sa síce spravia trochu mastné škvrny, ale za to idú ľahko vyprať :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nie je začo :) na tomto recepte je super, že každý si tam môže pridať vôňu akú chce :) Škvrny z kokosáku našťastie idú dole, to súhlasím :)

      Odstrániť
  5. Ahojte, skusala som si aj ja spravit podla navodu tento deo, zial, vysla mi z toho hmota, ktorou som sice pekne naplnila stary deodorant, ale neda sa mi dobre pouzit a rozotriet po pokozke, jednak je to take tuhsie uz teraz, ked to odstalo, ale hlavne mi ostavaju na pokozke z toho kusky a nejdu vsiaknut.. Neviete, dala som malo kokosoveho oleja? Pri rucnom spravovani to bolo ale normalne, skoro az riedke pomaly..
    Dakujem za odpoved :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ono to také je, že sa žmolkuje, treba opatrne nanášať a hlavne nechávať v chlade, inak sa topí.

      Odstrániť
  6. Ahojte. Tento recept ma dost zaujal, ale nakolko mi kokos neskutocne smrdi, tak da sa vyrobit aj s inou nahradou?
    Dakujem za odpoved.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tu práve ide o konzistenciu kokosového oleja a jeho vlastnosť, že existuje v tuhom stave a až nad 23°C je tekutý, takže neviem čím iným by ho šlo nahradiť, možno bravčovou masťou :D Inak v DM majú od Purity Vision kokosák aj bez vône.

      Odstrániť
  7. dá sa kúpiť kokosový olej bez vône...

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Prosím dá sa to dať aj do toho starého guličkového?

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár, veľmi sa z nich teším :)